”Hoe gaat het nou echt met je?”

Hoe gaat het nu echt met je?

Hebben ze het bij jou op de werkvloer over het goede gesprek? Of wordt er nog steeds gebruik gemaakt van de reguliere HR-gesprekscyclus (plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek)? Wordt er nog steeds gebruik gemaakt van de reguliere HR-gesprekscyclus, lees dan vooral verder! En stel eens het goede gesprek voor bij jouw werkgever!

Het goede gesprek wordt steeds populairder binnen organisaties. Steeds meer organisaties laten de reguliere HR-gesprekscyclus varen en maken plaats voor het goede gesprek. Er zijn verschillende redenen waarom bij veel organisaties de voorkeur uitgaat naar het goede gesprek.

Het voornaamste doel van het goede gesprek is het vergroten van het werkplezier en betrokkenheid van de werknemer, de prestaties van de werknemer te beoordelen en de werknemer te motiveren om zich te blijven ontwikkelen.

Voordelen van het goede gesprek:

In het goede gesprek wordt geen onderscheid gemaakt in een plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek, alle 3 de gesprekken worden in 1 gesprek samengevoegd. Doordat alle 3 de gesprekken worden samengevoegd wordt er niet alleen teruggeblikt op de afgelopen periode, maar wordt er ook direct naar de toekomst gekeken. Zo kunnen er meteen doelen of veranderingen besproken worden voor in de toekomst.

Een ander voordeel van het goede gesprek is dat hij 1x per kwartaal gevoerd wordt. De plan-, functionerings- en beoordelingsgesprekken worden per gesprek elk jaar 1 keer gevoerd. Kortom er wordt 3x per jaar een gesprek gevoerd, het goede gesprek wordt 4x per jaar gevoerd.

Als laatste vergroot het de betrokkenheid van werknemers tot 280%. Ook is er binnen organisaties een toename in productiviteit van de medewerkers te merken. Er is een afname in het verloop van medewerkers te zien en een afname in het aantal burn-out klachten binnen een organisatie.