Als werkgever ben je verplicht om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek. Tijdens de Corona periode is het advies om zoveel mogelijk thuis te werken, indien mogelijk. Als medewerkers toch naar kantoor komen, dan is het belangrijk om 1,5 meter afstand te houden. Verder moet je bij klachten die lijken op Corona sowieso thuis blijven.
Na Corona?
Wat gaan we doen nu langzaam de maatregelen versoepelen? Jouw medewerkers zijn inmiddels gewend geraakt aan de flexibiliteit en eigen inrichting van hun werkweek. Ze hanteren wellicht andere werktijden. Sommige medewerkers werken ’s avonds een aantal uren, omdat zij bijv. thuis kinderen hebben waar zij voor dienen te zorgen. Tevens is het merendeel van het personeel gewend om thuis te werken. Ze hebben thuis hiervoor vaak een werkplek ingericht. Medewerkers zijn minder tijd kwijt aan woon-werk verkeer en hebben niet meer (of minder) te maken met files en vertragingen. Hoe ga je hiermee om op de lange termijn?
Communiceer!
Het is van belang om met jouw personeel om de tafel te gaan zitten. Wat vinden zij zelf prettig? Willen ze zelf graag een gedeelte van hun werkweek thuis werken? Maak hierin duidelijke afspraken. Bepaal samen wanneer jouw medewerker thuis werkt. Bespreek welke werkzaamheden diegene dan het beste op kan pakken. Leg evt. doelstellingen vast over het werk. Op deze manier zijn de verwachtingen goed gemanaged.
Werken op kantoor
Probeer aan de andere kant ook toe te lichten waarom je het wellicht belangrijk vindt om medewerkers af en toe op kantoor te zien en te spreken. Het kan hierbij gaan om teambuilding, verdelen van het werk of het inwerken en ontwikkelen van het team. Bovendien is het zo dat sommige werknemers zich eenzaam en alleen beginnen te voelen thuis. Geef aan dat dit een zorg is voor ons allemaal als team maar ook als maatschappij zijnde!
Verspreiden
Ook kun je denken aan het verspreiden van de werktijden, bijv. later starten of eerder naar huis gaan. Op deze manier kunnen jullie ook samen kijken naar het vermijden van files en druktes. Hierdoor zijn de gevolgen minder groot voor medewerker en organisatie!